< Terug naar overzicht van deze nieuwsbrief

Jaargang 2016, Nummer 2, 1 september 2016

Het Consulaat-Generaal te München geeft regelmatig een kort overzicht van nieuws en activiteiten op het gebied van automotive en (e)mobility in Duitsland. In het vervolg zal dit niet meer gebeuren middels een nieuwsbrief, maar via Twitter en LinkedIn. We horen hier graag over uw ervaringen met deze of andere hightech sectoren in de kansrijke regio Zuid-Duitsland!

In 80 dagen elektrisch de wereld rond – STORM World Tour

De tussenstop van de 23 studenten van de TU Eindhoven met hun elektrische motor STORM Wave in München was een succes! In het kader van de wereldreis vond op 15 augustus een Beiers ontbijt plaats bij het Verkehrszentrum van het Deutsche Museum. Daarna ging de reis door naar Wenen. Het volledige bericht over het bezoek aan München vindt u op onze website.
Wilt u meer weten over deze spannende reis? De studenten houden alles bij via Twitter, Facebook, de website en een live-Dashboard.
 

Nederland op de Zuid-Duitse (e-)mobility markt

Van 18 t/m 20 oktober vindt in München de 8ste eCarTec (eMove360) plaats. De beurs zal in het teken staan van elektrische voertuigen, infrastructuur en energie, energieopslag, mobiliteitsconcepten, aandrijvingstechnologie en elektronica. Kortom, alle technologische ontwikkelingen op het gebied van elektro- en hybride mobiliteit zullen gepresenteerd worden. Met 12.000 bezoekers is de eCarTec een unieke mogelijkheid om te netwerken. Tijdens het congres, de World Mobility Summit op 18 oktober is er een Keynote-speech van Consul-Generaal Peter Vermeij in samenwerking met Baerte de Brey  van ElaadNL: ‚E-mobility in the Netherlands: Ready to demonstrate, charge and go‘. Aansluitend vindt er een discussieronde plaats met andere panel-deelnemers. Op de site van eMove360 kunt u daar meer over lezen.

Bron afbeelding: eMove360

Elektromobiliteit Duitsland groeit gestaag

Duitsland streeft ernaar om wereldmarktleider te worden op het gebied van elektromobiliteit. Het doel is om in 2020 één miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben. Om dit doel te bereiken, heeft de overheid een instantie met vertegenwoordigers van o.a. het bedrijfsleven opgericht: het Nationale Plattform Elektromobilität. Daarnaast heeft de overheid zelf ook flink geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van elektromobiliteit. Toch rijden er nog niet genoeg elektrische voertuigen op de Duitse wegen, dus verdere investeringen zijn noodzakelijk.
Een andere maatregel die de regering heeft genomen, is het inrichten van meer parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Ook wordt elektrisch rijden aantrekkelijker gemaakt doordat men over elektrovoertuigen (m.u.v. hybride auto´s) op z´n minst vijf jaar geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Nederland wordt in Duitsland als toonaangevende markt op het gebied van elektromobiliteit gezien, voornamelijk op het gebied van laadinfrastructuur. Dit betekent dat er veel kansen voor Nederlandse bedrijven liggen op de Duitse elektromobiliteitsmarkt. Het uitgebreide artikel kunt u hier vinden.

Volkswagen wel of geen eigen batterijfabriek?

Na de Dieselgate wil Volkswagen nu miljarden investeren in de ontwikkeling van elektrische auto´s. Volkswagen overwoog volgens de media daarom de bouw van een eigen batterijfabriek in Salzgitter, waar ook de oorspronkelijke motoren gebouwd worden. Op deze manier zou Volkswagen zich minder afhankelijk willen maken van accufabrikanten als Samsung en Panasonic. Volkswagen heeft het ambitieuze doel om in 2025 één miljoen elektrische/hybride auto´s te verkopen, wat neerkomt op één op de tien auto´s van de totale verkoop. Op basis van een analyse van de gehele productieketen, wil VW nog in 2016 een besluit nemen over de productie van e-voertuigen en de onderdelen die hiervoor nodig zijn.  Van een aparte batterijfabriek is volgens VW-chef Müller geen sprake.
 
Bron: NDR, Automobil Produktion
Bron afbeelding: Welt.de

Dieselgate en gevolgen

Volkswagen ziet meerdere schadeloosstellingen tegemoet, die samen tot een miljardenbedrag oplopen. Er wordt internationaal geklaagd en in de VS wordt er bovendien onderzoek gedaan naar schade aan het milieu. Duitsland zelf wil niet klagen, aldus het ministerie van financiën in Berlijn. Wel wil Beieren nog in september als eerste deelstaat een eis tot schadevergoeding tegen Volkswagen indienen, omdat er door de dalende aandelenkoers verlies is gemaakt in het Beierse pensioenfonds. Dat meldde de Beierse minister van financiën Markus Söder aan het persbureau dpa. Van de andere deelstaten is alleen Baden-Württemberg bezig te achterhalen of een schadeloosstelling ingediend zal worden. Meer leest u in het nieuwsmagazin de Der Spiegel.
Verder heeft het openbaar ministerie van Braunschweig een gerechtelijk onderzoek ingesteld naar het gedrag van voormalig VW-chef Martin Winterkorn en huidige merken-chef Herbert Diess, die te laat zouden hebben geïnformeerd over de dieselgate en er op deze manier belangrijke informatie is achtergehouden. Het advocaten kantoor Jones Day heeft geen persoonlijke schuld van Winterkorn vastgesteld.
Tot medio-2017 wil Volkswagen alle van de dieselgate getroffen voertuigen ombouwen. Wereldwijd zijn dat er elf miljoen. In Duitsland is er onlangs toestemming gegeven voor nog eens 460 000 voertuigen (auto’s met een 1,2 liter motor, zoals VW Polo en Seat Ibiza). Sloping moet voor zover mogelijk worden voorkomen.
Wat de afzet betreft, staat VW er, ondanks de dieselgate, niet slecht voor. Van januari tot juli is er een daling van 0,9 procent geregistreerd. Vooral de Chinese automarkt (de grootste afzetmarkt voor VW) is een grote steun in de verkoop: Er werd één zesde meer auto’s verkocht. Ook in Oosteuropa werden er 12,5 procent meer auto’s verkocht. In de VS daalde de afzet echter met 8,1 procent en in Duitsland zelfs met 15,6 procent.
Eind 2018, begin 2019 is een elektrische auto met een bereik van 400 tot 600 km gepland. Een City-SUV, een kleine bestelwagen, een coupé en een opvolgmodel van de Luxuslimousine Phaeton is eveneens gepland.
 
Bronnen: Wirtschaftswoche.de, Automobilwoche.de
Bron afbeelding: Wirtschaftswoche

Discussie over blauw vignet voor schone dieselvoertuigen

Het ministerie van milieu ziet voorlopig af van het blauwe vignet, dat milieuvriendelijke dieselvoertuigen had moeten kenmerken. Nu wordt er gezocht naar alternatieven.
In ca. 80 Duitse steden wordt de grenswaarde voor stikstofdioxide overtreden. Het idee achter deze blauwe vignetten was het, zuinige dieselvoertuigen te markeren, zodat het eenvoudiger zou zijn, in overbelaste gebieden een rijverbod voor vervuilende auto’s in te stellen. Het kritiekpunt van verkeersminister Alexander Dobrindt was, dat het zinvoller zou zijn, te beginnen bij voertuigen zoals taxi’s, bussen en voertuigen van de overheid. Tot in het najaar kan een werkgroep van de “Verkehrsministerkonferenz” alternatieven presenteren.
 
Bron: blaue-plakette.de
Bron foto: blaue-plakette.de

Autonoom rijden & digitalisering

Er zijn grote veranderingen in de auto-wereld aan de gang. Niet alleen concentreren veel bestaande aanbieders zich op autonoom rijden en elektrische voertuigen, er worden naast de voertuigen zelf ook diensten zoals carsharing aangeboden en nieuwe concurrenten (o.a. Google en Apple) treden in de markt.
Wereldwijd zijn er grote verschillen te bekennen: In de VS wordt nog goed zaken gedaan met verbrandingsmotoren, China daarentegen is gepoold op elektromobiliteit en in Europa is men het er nog niet helemaal over uit. Nederland en Noorwegen worden gezien als meest progressieve landen.
Hoewel samenwerking tussen autobedrijven toepasselijk zou zijn, zoeken velen naar voordelen ten opzichte van hun concurrenten en gaan samenwerkingsverbanden in met derden. Maar juist in de toenemende dienstverlening, digitalisering en connectiviteit is Big Data een grote concurrent. Overeenkomstige algoritmes, structuren, logica, apps en componenten zouden ook zinvol zijn in de strijd met de Chinese markt.
Een bedrijf dat het voortouw wil nemen bij digitalisering, is BMW. Met BMW Connected moet niet het voertuig, maar de klant in het middelpunt staan. Door gebruik te maken van apps die de klant al kent, moet de auto bijzonder gebruikersvriendelijk worden. Vanaf augustus is BMW Connected in 18 landen in Europa beschikbaar voor Apple-gebruikers. Eind van het jaar is het systeem ook met Android-telefoons toegankelijk.
In Duitsland zijn er begin augustus meer testbedden voor geautomatiseerd rijden besloten. Na de al als testbed beschikbare A9 in Beieren, zullen ook gebieden in Hamburg, München, Ingolstadt, Braunschweig, Dresden en Düsseldorf met nieuwe technologie worden toegerust. Zo kan geautomatiseerd rijden ook in het stadsverkeer worden getest en omgezet. De eerste regio waarin autonoom rijden mogelijk moet worden, is de stad Karlsruhe. Hier wordt het project samen met het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) omgezet.
Tot 2019 wordt er wereld echter nog geen grote doorbraak in elektrisch en autonoom rijden verwacht – reden daarvoor is het kleine aanbod en de gebrekkige voorzieningen: in vergelijking tot tankstations zijn er maar weinig laadstations, het opladen thuis duurt erg lang en een groot deel van de stroom komt niet uit regeneratieve energiebronnen. Ook de verhouding tussen prijs en kwaliteit kan beter.
 
Bronnen: KIT, automobil-produktion.de, Süddeutsche Zeitung
Bron foto: Daimler AG

Start Call for Papers EVS30 Stuttgart

Van 9 tot en met 11 oktober 2017 vindt in Stuttgart het 30ste Electric Vehicle Symposium (EVS) plaats. Dit tweejaarlijkse symposium inclusief beurs wordt steeds op een wisselende locatie gehouden.
Het thema “Industrialization and market – the sustainable path to electromobility” staat in Stuttgart centraal.
De EVS-organisatie ontvangt graag voorstellen in het Engels rond volgende thema’s:
 

  • production concepts
  • regional mobility concepts
  • vehicle mobility solutions
  • entry into the mass market
 
Meer informatie vindt u op de website van Messe Stuttgart.

Holland bij IAA Nutzfahrzeuge 2016

Nederland is vertegenwoordigd op de IAA, die van 22 tot en met 29 september in Hannover plaatsvindt. Het is ‘s werelds belangrijkste beurs voor mobiliteit, transport en logistiek.
Op 27 september vindt in het Holland-paviljoen (Hal 25, Stand C52) de traditionele "Holland Borrel" plaats en biedt gelegenheid, nieuwe contacten te leggen. Deze netwerkbijeenkomst vindt op 27 september van 17 tot 19 uur plaats. Meer informatie is te vinden via de website van het Consulaat-Generaal en de RAI-Vereniging.

Roadshow ‘Zakendoen met de buren’

Van 19 t/m 22 september is er in Groningen, Hengelo, Den Bosch en Rotterdam de Roadshow ‘Zakendoen met de buren’. Nederlandse economische vertegenwoordigingen uit (Zuid)-Duitsland zijn hierbij aanwezig. Meer hierover kunt u lezen in de agenda van het Consulaat-Generaal.

Duitslanddag

29 september is Duitslanddag in Utrecht. Nederlandse economische vertegenwoordigingen uit (Zuid)-Duitsland zijn hierbij aanwezig. Meer hierover kunt u lezen in de agenda van het Consulaat-Generaal.

Baden-Württemberg bezoekt Nederland en België

Van 8 tot 10 november reist een delegatie uit Baden- Württemberg naar België (Brussel, Vlaanderen) en Nederland (Brabant). Het Brabant programma draait om nieuwe technologieën en oplossingen voor smart mobility, zoals producten en diensten rondom traffic management, connected car en autonomous driving. De geplande bedrijfsbezoeken en de matchmaking beloven indrukwekkende inzichten in nieuwe technologieën en oplossingen op het gebied van Smart Mobility. Op onze website kunt u hier meer over lezen.

Verder op Twitter en LinkedIn

In het vervolg zal het Consulaat-Generaal  nieuwsberichten rondom automotive niet meer verspreiden via een nieuwsbrief. Deze berichten zullen voortgezet worden op social media. Volg ons daarom op Twitter en LinkedIn!

Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave van de economische afdeling van het Consulaat-Generaal der Nederlanden in München.

Een overzicht van activiteiten en bijeenkomsten is te vinden via onze agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen n.a.v. deze nieuwsbrief? Laat ons dat per e-mail weten via mun-ea@minbuza.nl.